søndag 19. juli 2009

Gode grove pannekaker


I dag trengte jeg litt matforandring til lunsj, det resulterte i grove pannekaker.

4 stk egg
3 dl grovbakstmel
0,5 ts salt
5 dl melk


FREMGANGSMÅTE
:

1. Bland mel og salt. Tilsett ca. halvparten av melken. Rør godt til en tykk og klumpfri røre. Tilsett resten av melken.

2. Visp inn eggene. Egg gir god smak på pannekakene. Det virker dessuten som bindemiddel i røren. Jo flere egg vi bruker, jo tynnere kan vi lage pannekakene.

3. La røren svelle i ca. 15 minutter. Rør den etterpå godt opp fra bunnen.

4. Ha litt smør i en varm stekepanne. Hell i så mye røre at den så vidt dekker bunnen av pannen. Drei pannen rundt så røren blir jevnt fordelt over bunnen. Det er greit å helle røren fra en mugge.

5. Snu pannekaken når den har stivnet på oversiden og fått fin og gyllen farge på undersiden. La den steke omtrent like lenge på den andre siden.

6. Brett pannekaken i fire med den siden ut som ble stekt først, den er penest.

7. Pannekakerøren kan også stekes som én tykk pannekake i en ildfast form i stekeovnen. Blåbærpannekaker og fleskepannekaker blir gjerne laget på denne måten.

10 kommentarer:

  1. Mmm..viste ikke man kunne lage grove pannekaker! Så skikkelig gode ut..Og sikkert en del sunnere..

    Ligger noe til deg hos meg:)
    Klem

    SvarSlett
  2. det var länge sen jag åt pannkakor, ser så gott ut!! :)

    SvarSlett
  3. Nam, så fornuftig med grovmel i pannekakene. Håper dette vil fungere for mine barn.

    SvarSlett
  4. Og du.....tuuuuusen takk for awarden. Det var den jeg skulle inn å takke for, men glemte det helt når jeg først kom inn hit. Tror de pannekakenen gjorde meg litt ør. He he. Klem Minmill :))

    SvarSlett
  5. Grove pannekaker er kjempe-godt!
    det ligger en award inne hos meg til deg, om du vil ha..;)

    SvarSlett
  6. Hmmm, dette så litt spennende ut, gjør jo ikke no' å 'forsunne' maten litt:-) Og så lærte jeg noe nytt, nemlig at jeg kan bruke flere egg for å lage tynnere pannekaker! Takk for tipset, og takk for awarden lenger ned!!!:-) KJempekoselig!!:-) Ha en finfin uke! Klem B:-)

    SvarSlett
  7. Hei Olaug.

    Gulvet er belegg, med varme i til og med. Familien vi leier hos valgte det med tanke på at denne etasjen skal brukes av barna deres når de blir litt større, det er jo et veldig praktisk gulv (sett bort fra at hver eneste flekk synes). Valgte faktisk leiligheten utelukket på grunn av gulvet, forstå det den som kan. Det styggeste jeg vet er nemlig gule tregulv, derfor ble det slik :)

    SvarSlett